خوش‌رقصی بورس در برگ‌ریزان پائیزی 

بازار پاییز ۱۴۰۳ را بسیار درخشان آغاز کرد. شاخص کل در این هفته رشد ۳ درصدی را به ثبت رساند و به عدد ۲ میلیون و ۱۵۵ هزار و ۲۳ واحد رسید.

به گزارش صدای بورس، بازار پاییز ۱۴۰۳ را بسیار درخشان آغاز کرد. شاخص کل در این هفته رشد ۳ درصدی را به ثبت رساند و به عدد ۲ میلیون و ۱۵۵ هزار و ۲۳ واحد رسید. شاخص هم وزن هم رشد ۳.۳ درصدی را تجربه کرد.

در این هفته ارزش معاملات خرد رشد قابل توجه ۳۵ درصدی را ثبت کرد و به بیش از ۵.۲ هزار میلیارد تومان رسید. برآیند ورود و خروج در این هفته تقریبا صفر بود. بیشترین رشد در این هفته متعلق به نمادهای "بمیلا" با ۱۴ درصد، "آ س پ" با ۱۳ درصد و "کرومیت" با ۱۲ درصد بود.
در سمت مقابل "فکمند"، "ثجوان" و "شساخت" بیشترین ریزش را به ترتیب با ۱۲ درصد، ۱۱ درصد و ۹ درصد داشتند. این هفته با سفر رئیس جمهور به اجلاس سران کشورها در نیویورک و افزایش زمزمه‌های شروع مذاکرات جدید حول محور برجام و البته تشدید درگیری‌ها در منطقه خلیج فارس بین اسرائیل و حزب الله همزمان شد. برخی از منابع در روزهای گذشته خبر از رایزنی علی طیب‌نیا مشاور عالی رئیس‌جمهور به منظور تصویب لوایح معطل مانده FATF دادند. معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت که در صورت توافق با مجلس و رسیدن به جمع‌بندی مشترک، لایحه بودجه سال آینده به صورت دوسالانه ارائه می‌شود که بودجه سال نخست برای تصویب و بودجه سال دوم برای اطلاع خواهد بود.

از قراردادها تا سندها و محصولات جدید
"ثاخت" سهم شریک خود را در شرکت نارجنستان زیبای شمال خرید. "فاراک" در شفاف سازی از قرارداد جدید رو نمایی کرد.
"خبهمن" از سنددار شدن زمین‌های این شرکت در شهرک صنعتی البرز خبر داد که خبر مهمی برای دیگر شرکت‌های بورسی مستقر در این منطقه است. بیمه پارسیان دوباره قصد واگذاری بلوک مدیریتی شرکت‌های فرآوری معدنی اپال کانی پارس را دارد. "خزامیا" محصول جدید خود با نام مینی تراک واندر را روانه بازار خواهد کرد. "زدشت" در یک قرارداد روزانه ۱۷ تن شیر را به "غپاک" تحویل خواهد داد. "واتی" و "واحیا" در شفاف سازی‌های جداگانه ای اعلام کردند بلوک شیران و مجتمع صنایع و معادن احیا سپاهان فروش نرفت. "دارو" افزایش نرخ بعضی محصولات خود را اعلام کرد. "وسالت" در افشایی مهم برای گروه بانک و کل بازار از کاهش نسبت سپرده قانونی این بانک از ۱۵ به ۱۰ درصد خبر داد. "لطیف" بعد از اورهال دوباره تولید خود را شروع کرد.
"وساخت" بخشی از سهام خود در "ثزاگرس" را فروخت. "دتماد" و "دقاضی" در ادامه شفاف‌سازی‌های افزایش سرمایه زیرمجموعه‌های "تیپیکو" اعلام کردند که افزایش سرمایه ترکیبی از محل‌های سود انباشته، تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت و مطالبات و آورده نقدی به ترتیب ۱۶۳۰ درصد و ۵۱۱ درصد خواهند داشت. "گلدیرا" هم از شروع فرایند تجدید ارزیابی دارایی‌های خود خبر داد.
"سپیدار" هم به منظور خرید ملک و تجهیزات افزایش سرمایه ۲۱۴۳ درصد را از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران خواهد داشت. "کصدف" ۳۰۰ درصد از سود انباشته افزایش سرمایه می‌دهد. "بساما" و "خنور" هم به ترتیب ۱۸۰ و ۱۳۰ درصد از سود انباشته و سایراندوخته‌ها افزایش سرمایه می‌دهند.

طلا سر به فلک می‌زند
در بازار جهانی بعد از کاهش نیم درصدی نرخ بهره فدرال رزرو و بسته اقتصادی چین شاهد افزایش قابل توجه قیمت کامودیتی‌ها از جمله فلزات گرانبها و رنگین بودیم. این بسته شامل کاهش نرخ بهره، کاهش ذخایر اجباری بانک‌ها و حمایت از بازار مسکن است. همچنین برنامه‌ای برای تزریق ۱۱۳ میلیارد دلار نقدینگی به بازار سهام و راه‌اندازی صندوق تثبیت بازار در نظر گرفته شده است. قیمت طلا به بالاترین عدد در تاریخ خود یعنی ۲۶۷۰ دلار در اونس رسید.
قیمت نفت برنت در این هفته بعد از رشد ۴ درصدی دوباره به محدوده ۷۳.۵ دلار در بشکه افت کرد. قیمت مس با رشد ۵ درصدی هفتگی به مرز ۱۰۰۰۰ دلار در تن رسید. قیمت روی، آلومینیوم و سرب هم با رشد همراه بود به نحوی که روی ۳۰۰۵ دلار در تن، آلومینیوم ۲۵۳۰ دلار در تن و سرب ۲۰۸۸ دلار در تن در حال معامله است. در بازار داخل قیمت دلار آزاد بعد از تحولات لبنان افزایشی بود و به بیش از ۶۰,۵۰۰ تومان رسید. قیمت هر سکه امامی هم بعد ۴۶ میلیون تومان در حال معامله است و قیمت دلار نیما در ادامه رشد خزنده خود به بیش از ۴۶۵۰۰ تومان رسید.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه

  • شماره ۵۵۸ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 504522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =